‘Opkomen voor een ander’ niet in top 10 van goede voornemens

Vreemd vind ik het dat ondanks Serious Request en de aandacht voor pesten en goede doelen, het opkomen voor een ander niet in de top 10 van goede voornemens staat. Althans, volgens de lijst van Ipsos Synovate die de Telegraaf deze week publiceerde.  Met op 1: meer bewegen, 2: meer aandacht aan familie en vrienden, 3: meer aandacht aan partner/gezin en op 4: beter voor mezelf opkomen, toont de lijst aan dat wij nog steeds in het tijdperk van individualisme leven.

Op 9 staat nog nog wel ‘vriendelijker zijn voor een ander’, maar daar houdt de aandacht voor een ander buiten vrienden- en familiekring helaas op.

Vreemd vind ik ook dat – gezien de economische situatie – verhoogde academisch en professionele inzet niet hoog op de lijst van goede voornemens staat. Pas op 10 staat ‘een cursus/studie of training gaan volgen’.

Mijn eigen lijst met voornemens is anders. Puttend uit mijn levenservaring – die toch alweer goed is voor 40 jaar waarvan 20 jaar in binnen en buitenland, zegt dat goed samen (over)leven voor 2013 nodig heeft:

1. Aandacht voor gezin/familie

2. School/Studie/Werk aandacht

3. Opkomen/zorg voor een ander

Met de gedachte dat je eerst jezelf moet helpen voor je een ander helpt. Denk maar aan de vliegtuig veiligheid instructie: eerst het zuurstofmasker op je eigen hoofd zetten voordat je je kind helpt.

Verder zijn vrienden eigenlijk een integraal deel van ons leven. Vrienden krijg en houd je doordat je focus legt op de bovengenoemde drie punten.

En verder ga ik 2013 minder koffie en meer water drinken. Want met vier schoolgaande kinderen wordt 2013 ook weer een energiek jaar.

Ik wens iedereen een gelukkig nieuwjaar met nieuwe frisse ambities, spannende uitdagingen en zorg voor een ander!

HD-wallpaper-2013

