Tijd om even bij te tanken

Nog een paar weken en ik kan weer even bijtanken bij mijn ouders in Europa. Soms is het expat leven net een baseball game waar bezoekjes aan het thuishonk goud waard zijn. In de wake van Thanksgiving, een echt familiefeest dat morgen hier in Amerika wordt gevierd, ben ik dan ook dankbaar dat ik naar huis kan waar en wanneer ik wil. Ik ben vrij. Maar dat geldt jammergenoeg niet voor de vele vluchtelingen en asielzoekers met wie ik eigenlijk veel raakvlakken heb. Afgezien van het grote verschil dat ik vrijwillig in het buitenland woon en van een stabiel gezinsinkomen geniet, tuimelen wij door en over administratieve rompslomp en culturele uitdagingen. Voor hen is het vaak veel moeilijker banden met het thuisfront aan te houden, hun familie en vrienden te zien en van hun eigen cultuur te proeven. Anders dan wat velen denken wordt integratie hierdoor juist moeilijk.

Voor echte integratie is een visie en een aantrekkelijk toekomstbeeld nodig en bovenal … energie! Je moet dus van tijd tot tijd naar een thuishonk terug kunnen keren. Ik ben nu al 20 jaar expat en weet dat als je in het buitenland succesvol wil zijn, je eerst jezelf moet kennen en jezelf moet kunnen zijn – door bijvoorbeeld je eigen cultuur constant met die van het gastland te vergelijken en dit te bespeken met een groep goede vrienden – om je daarna aan te kunnen passen.

Tijd om even bij te tanken met vrienden en familie is dus belangrijk voor iedereen! Happy Thanksgiving!

