Paardrijden voor mensen met beperkingen wordt in Nederland te zwak ingekopt.

“Newsmaker Q&A: Stephanie Corum, Program Director for Franklin County 4-H Therapeutic Riding Center”

Zo kopt de lokale krant in mijn tijdelijke thuisland Amerika met een mooie profielschets van een drijvende kracht achter paardrijden voor mensen met beperkingen in Franklin County, Pennsylvania.

Waarom zie ik dit toch zo weinig in Nederland dat volgens Wikipedia nota bene de uitvinder van het huifbed is? Lees verder …

Stepanie Ruff Corum

Terwijl het Nederlandse paardrijden voor mensen met beperkingen onder financiele druk staan (lees Telegraaf vandaag), wordt de programma directeur van ‘mijn’ manege, Stephanie Corum, in Amerika in de lime light gezet door de lokale media.

De Amerikanen hebben duidelijk meer passie en een verder ontwikkelde kennis van zaken over wat therapeutisch paardrijden betekent en oplevert. Met name het erkennen en waarderen van de mensen in de organisatie, als ook de meer creative manier van financiering, zijn de moeite waard om eens onder een loep te leggen als een bench mark.

Gek eigenlijk dat en land als Nederland met vrij luxe zorg omstandigheden en de naan van uitvinder van het huifbed op Wikipedia, therapeutisch paardrijden toch niet naar behoren in kopt.

Vorige week liep ik een aantal dagen mee bij het huifbedrijden op De Losserhof en het verbaasde mij dat een project dat zo goed georganiseerd verliep toch maar een beperkte medische kennis en basis had. Dat is erg jammer. Want je hoeft als leek maar een paar dagen mee te lopen om de ‘benefits’ ervan te zien voor mensen met beperkingen. Alle deelnemende bewoners ontspanden en genoten. Zoals een vrijwilliger van het menteam zei: “Hier doe ik het voor!”

Helaas betekent een beperkte medische onderbouwing dat dit soort projecten bij bezuinigingen zoals vandaag de dag in zwaar weer terecht komen en het bestaan ervan bedreigd wordt. Zonder ondersteunend onderzoek, medische rapportages en relaties met de academische wereld, wordt het te zwak ingekopt.

Als vrijwilliger bij een Amerikaanse manege voor ‘therapeutic horse riding’, zal ik het komende jaar hier dan ook meer over bloggen. Er zijn vast punten waar Nederlandse maneges en zorginstellingen van kunnen leren.

Lees maar vast over de aankomende ‘fundraiser’ Art from the Heart!

Ik sluit deze blog af met een prachtige quote van Winston Churchill:

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man”!

Lees artikel over Stephanie Corum hier.

