Mensen & Organisaties moeten leren veerkrachtiger te worden

Mensen moeten leren veerkrachtiger te worden. Meer veerkracht in onze manier van denken en doen geeft namelijk ruimte om met eenvoudige regels en waarden complexe situaties aan te gaan. Maar wanneer heb je veerkracht en hoe kun je dit leren?

Veerkracht heb je als je polariteit en paradoxiteit als een constant element in je leven of organisatie kunt aanvoelen en accepteren, en bovendien hierop kunt anticiperen voordat de situatie een paralyserende bedreiging of te grote uitdaging wordt. Het is vergelijkbaar met ‘Strategic Resilience: the crucial capability to turn threats into opportunities before they become either’ (Liisa Välikangas, 2010).

Waarom veerkracht zo belangrijk is? Mensen met een gezonde dosis veerkracht in denken en doen zijn weerbaarder en beter toegerust voor leiderschap in situaties van crisis en trauma. Hiermee kunnen betere hulp en betrouwbaarheid bieden als onderdeel van een groter geheel (lid van de familie, medewerker in een organisatie of netwerk, bewoner van een buurt, …).

Hoe kun je dit leren? Een zeer eenvoudige manier is om er gewoon veel over te lezen. Zoals de Belgische praktijklector in criminologie (KU Leuven), Gie Deboutte, zei in een lezing die ik onlangs bijwoonde over pestgedrag op scholen: ‘Sinds ik mij erin verdiep en er over lees, zie ik het beter en eerder!’

Twee boeken die ik van harte aanbeveel om te lezen zijn:

‘The Resilient Organization’ van professor Liisa Välikangas (2010) ‘

Maar vooral ook:

‘Iedereen was er’ van de Nederlandse schrijver Toon Tellegen (2009), een boek dat polariteit, complexiteit en paradoxiteit in verhalende vorm schitterend weergeeft in een kinderboek waarin het leven van dieren centraal staat. Heerlijk (voor)leesmateriaal voor werkende ouders met kinderen dat beiden aanspoort de wereld buiten genormaliseerd gedrag en gedachten te verkennen.

Is het zo simpel? Ja en nee. Maar over de ‘nee’ blog ik een andere keer verder.

