Song Lyrics: een geheim wapen in emotionele communicatie

Nieuw ‘crowdsourcing’ onderzoek door Peter Dodds and Chris Danforth, mathematicians at the University of Vermont, presenteert song lyrics als een nieuw en effectief instrument voor ‘crowdsourcing’. De individuele woorden in lyrics met hun zeer variërende emotionele waarde – zoals jezelf ervaart als je muziek beluisterd – geven onderzoekers de kans het gevoel en humeur van bepaalde doelgroepen te peilen waar bedrijven op in kunnen spelen.

Nu geloof ik zelf niet zozeer in marktbenadering via doelgroepen – ik geloof meer in de kracht van de individuele consument in samenhang met zijn omgeving en dus in de kracht van een bepaalde omgeving c.q. sociaal netwerk dat als zich als een organisme gedraagt – maar ik zie ook het grote effect dat song lyrics kunnen hebben in het ontwikkelen van communicatie en marketing strategieën door het sterke gevoel dat de woorden en bovenal de korte zinnen oproepen.

Denk maar aan Herman van Veen’s lied Anne. Het is een levenslied waar bij echt elke zin op zichzelf in gedachten een kort verhaal vormt of zou kunnen vormen. Alle wereldleiders die ook ouders zijn weten zeker wat ik hier bedoel …

Maar stel je eens voor dat je een speech kon schrijven, of marketingtekst, of Twitter verhaal in korte fragmenten en updates, dat net zo krachtig is en net zo universeel in interpretatie als de songtext van Anne. De wereld zou aan je voeten liggen en in zwijmel vallen van pure vervoering.

Dus probeer het eens voor je volgende communicatie activiteit:

1. Relax en zet je ‘zakelijke pet’ af

2. Neem songtekst van Anne van Herman van Veen. Zet de muziek aan als achtergrond muziek als het je inspireert, niet als de stem of het tempo je irriteert.

3. Maak lijst met gevoelswoorden die je product, bedrijf of jezelf als ondernemer beschrijven

4. Laat je meevoeren en schrijf je tekst op basis van de songtekst van Anne, maar dan met je eigen woorden. Zet gerust een ander lied op als achtergrond muziek met tempo en spirit dat je misschien tot een ander gevoelsniveau inspireert dat beter bij je past, maar hou je vast aan de universeel interpreteerbare tekstopzet van Anne.

5. Probeer voor elke lyric een apart kort verhaal te schrijven met een ander perspectief (denk door de ogen en oren van de verschillende en belangrijkste actoren in je netwerk)

Uitkomst:

  • Een goed aantal titels voor je updates via social media (microblogging)
  • Een goed aantal verhalen voor je blog, speeches en communicatie teksten
  • Je eerste stap als Concept Denker
  • Je eerste aanzet voor een positioning als visionaire en sociaal voelende leider, bedrijf of product met een hoog gehalte emotional contagion
  • Je eerste stap in het communiceren naar de nieuwe sociocentrische maatschappij.

Succes!

 

 

 

Advertisements